För att inloggningen i appen ska ske på ett tryggt och smidigt sätt rekommenderar vi “Säker inloggning”. Säker inloggning innebär att medarbetaren istället för att lagg in med sitt vanliga användarnamn och lösenord använder sig av en NFC-tagg och pinkod för inloggning.
Det som behövs för denna inloggningsmetod är en mobiltelefon med NFC-läsare samt en person NFC-tagg.
NFC-tagg finns att köpa i olika variationer hos exempelvis Kjell&Co, Teknikmagasinet etc. Du kan även köpa klisteretiketter med tagg från oss på Alfa eCare
OBS!
OBS! Mobilskal kan göra det svårt för NFC-läsaren att läsa av NFC-taggen! Placeringen av NFC-läsaren varierar mellan telefonmodeller, oftast finns den mitt på baksidan eller bredvid kameralinsen. Pröva er fram! Tänk på att de flesta bankkort, busskort m.m har en tagg inbyggd. Därför är det olämpligt att ha taggen för appen ihop med dessa kort då NFC-läsaren inte vet vad den ska välja för tagg/väljer fel tagg.
Vill du ha tvingande 2-faktor i appen anger du det i på webben under Konfiguration -> Appen:
Om en medarbetare glömt sin PIN-kod kan en Administratör sätta ny PIN-kod via Medarbetarainfo i PlanIt